MAKSUD SUKAN DAN PERPADUAN:
┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊
┊ ┊ ┊ ┊ ˚★⋆。˚ ⋆
┊ ┊ ┊ ⋆
┊ ┊ ★⋆
┊ ◦
★⋆ ┊ . ˚
˚★
SUKAN :
Menurut Wikipedia ,
Sukan terdiri daripada aktiviti fizikal yang dilakukan
untuk pelbagai tujuan untuk pertandingan, keseronokan, pembangunan, kemahiran,
kecemerlangan, dan sebagainya. Perbezaan tujuan inilah yang membezakan sifat
sesuatu sukan itu. Misalnya, berenang secara bersaingan di hadapan ribuan
penonton akan dikira sebagai sukan tetapi berenang bersendirian di kolam atau
laut dilihat sebagai aktiviti rekreasi.
Terdapat pelbagai jenis sukan, dan kebanyakannya
mengorbankan masa, wang, dan keinginan manusia sama ada sebagai peserta atau
pun sebagai penonton. Selain itu, kita akan kekurangan masa bersama keluarga
dan rakan-rakan di sekeliling kita
PERPADUAN :
-MENURUT WIKIPEDIA
-
Perpaduan ialah penyatuan, dan darjah serta jenis penyatuan yang dipamerkan
sesebuah masyarakat ataupun kumpulan dan jiran mereka.Ia merujuk kepada semua
perhubungan sosial yang mengaitkan manusia. Istilah ini lazimnya digunakan
dalam bidang sosiologi ataupun sains kemasyarakatan.
Asas perpaduan bagi sesuatu masyarakat berbeza. Dalam
masyarakat ringkas atau biasa ia mungkin berdasarkan hubungan kekeluargaan dan
nilai saling menghormati dan menyayangi. Bagi masyarakat yang lebih kompleks
pula, terdapat beberapa teori berkaitan faktor yang menyumbang kepada perpaduan
sosial ataupun masyarakat.
-MENURUT IBN
KHALDUN
- Asabiyyah merujuk kepada perpaduan sosial dengan penekanan kepada kesatuan, kesedaran kumpulan, dan kepaduan sosial, pada asalnya di dalam konteks "kepuakan" dan "kesukuan", tetapi kadangkala digunakan untuk nasionalisma moden, menyerupai sistem komunalisma. Istilah Ibn Khaldun secara amnya sama dengan perpaduan.
Ibn Khaldun dengan secara efektif menyatakan bahawa setiap
dinasti memiliki benih-benih kejatuhannya. Beliau menerangkan bahawa keluarga
yang memerintah lazimnya muncul dari pinggir empayar dan menggunakan kepaduan
yang terdapat dalam masyarakat pinggiran untuk membawa perubahan kepada
pimpinan.
-MENURUT EMILE DURKHEIM
-
Mengikut Émile Durkheim, jenis-jenis perpaduan masyarakat itu seiringan dengan
jenis masyarakat. Durkheim memperkenalkan istilah perpaduan mekanikal dan
organik sebagai sebahagian daripada teorinya berkaitan pembangunan masyarakat
dalam karyanya, The Division of Labour in Society (1893) (Pembahagian Tenaga
Kerja dalam Masyarakat). Dalam sesuatu masyarakat yang mempamirkan perpaduan
mekanikal, kejeleketan dan perpaduan datang daripada warga yang serupa –
warganya berasa terkait melalui kerja, pendidikan dan latihan keagamaan, dan
cara hidup. Perpaduan mekanikal terdapat dalam masyarakat yang
"tradisional" dan masyarakat kecil.[5] Perpaduan organik pula muncul
daripada pergantungan saling dalam kalangan ahli masyarakat. Keadaan saling
bergantung ini pula muncul ekoran pengkhususan kerja dan warga masyarakat yang
saling melengkapi, yakni perkembangan yang terdapat dalam masyarakat
"moden" dan "industri".
No comments:
Post a Comment